Kuidas keeta üks korralik turunduskompott?

kuidas keeta turunduslik kompott

Sisukord

Sellest postituses räägime, kuidas süüa teha: aga turundusvõtmes . Selle artikli läbilugemisel oskad iseseisvalt enda ettevõtmisele korraliku turunduskompoti kokku keeta, mida pärast su kliendid isuga sisse helbivad. Kasulik sulle, mõjus kundedele (sinu reklaami tarbijale). Kerides (kes teab mitu korda) postituse lõppu, saad lugeda sisu kokkuvõtet. Aga kui sa oled turunduses alles võhik, siis on rangelt soovituslik see otsast lõpuni läbi lugeda.

Kuidas turunduskompotti keeta?

Kujutle, et turundus on nagu kompoti keetmine. Sa võtad erinevad koostisosad – sihtrühma, sõnumi, kanalid – segad need hoolikalt läbi, lisad loovuse maitseaineks ning keedad tasasel tulel, kuni tulemuseks on magus ja hõrk turunduskompott. Iga ettevõtja või turundushuviline soovib ju tulemust, mis on sama vastupandamatu kui vanaema parim maasikamoos. Kuidas siis saada turundusest kätte see õige magus maitse, ilma et miskit põhja kõrbeks? Vaatame üheskoos turunduskompoti retsepti – samm-sammult ja muhedas võtmes.

Koostisained: sihtrühm, sõnum ja kanalid

Iga moosi või kompoti saladus peitub kvaliteetsetes koostisosades. Turunduses kehtib sama reegel – enne keetmist tuleb valmis panna parimad “ained”:

  • Sihtrühm: alusta sellest, kellele sa üldse kompotti keedad. Just nagu valid moosi jaoks kõige küpsemad marjad, vali turunduses sihtrühm hoolikalt. Mõtle, kes on sinu ideaalne klient – mis on tema maitse (vajadused ja huvid), kui vana ta on, kus ta tegutseb. Kui tunned oma sihtrühma läbi ja lõhki, on sul juba pool võitu käes. Nagu ütleb vanasõna, “kellele moos, kellele mesi” – kõik ei pruugi kõigile maitseda, seega keskendu õigele publikule. 

  • Sõnum: järgmisena vajad suhkrut, mis kompoti magusaks teeb – see on sinu turundussõnum. Hea sõnum toob esile, mis teeb sinu toote või teenuse eriliseks (just nagu suhkur tõstab esile marjade maitse). Sõnum peab sihtrühmale “maitsema”: ole selge, kasu toov ja meeldejääv. Näiteks kui sihtrühm on kiire elutempoga noored, võiks sõnum olla lühike ja lööv nagu ampsuke marmelaadi. Liiga palju suhkrut (ehk ülepaisutatud või ebaaus sõnum) võib tulemuse muuta läilaks – seega leia õige tasakaal.

  • Kanalid: kolmanda koostisosana vali sobivad kanalid (turunduskanalite valimine), mis on nagu keedunõu ja tuleallikas, kus kompott valmis podiseb. Mõtle, kus su sihtrühm aega veedab – kas sotsiaalmeedias (Facebook, Instagram, TikTok), e-posti postkastis, Googles (Googles reklaamimine) või hoopis ajalehti lugedes. Õiged kanalid aitavad su sõnumit “kuumutada” ja levitada, et see jõuaks sööjateni. Kui valad maitsva moosi valesse purki, ei pruugi keegi seda üles leida; sama kehtib vale kanali valimise kohta turunduses. Vali kanalid targalt ja pea meeles: igale sihtrühmale oma lemmikpott – näiteks noortele TikToki videod, professionaalidele LinkedIni artiklid jne.

Valmistamine: kampaania planeerimine ja elluviimine

Nüüd, kui koostisained on valmis, on aeg asuda keetma. Iga hea kompott valmib retsepti järgi – ka turunduskampaania vajab läbimõeldud plaani ja hoolikat teostust.

Planeerimine: enne pliidi sisse lülitamist pane paika retsept ehk turundusplaan (turundusplaani saad koostada siin). Sea eesmärgid: mida sa saavutada tahad (näiteks suurendada müüki 20% või kasvatada tuntust), ja kuidas seda mõõdad. Planeeri etapid ja ajakava – umbes nagu määraksid keetmisaja ja -temperatuuri. Kas kampaania kestab kuu või terve hooaja? Millal millist sisu avaldad? Jaga ülesandeid, kui tiimis on rohkem inimesi, justkui sul oleks köögiabilised (üks segab, teine steriliseerib purke ja sina oled peakokk). Hea planeerimine (turunduse planeerime aastast 2012, aga kehtib ilmselt ka täna) on nagu retsepti järgimine: aitab vältida olukorda, kus moos keeb üle.

Elluviimine: kui plaan on paigas, on aeg pott tulele panna ja hakata reaalselt kompotti keetma. Turunduses tähendab see kampaania elluviimist (hea artikkel turunduse käimatõmbamisest)– sisu loomist ja levitamist vastavalt plaanile. Postita reklaamid, uudiskirjad või sotsiaalmeedia postitused vastavalt graafikule, jälgi eelarvet nagu hoia temperatuur normis (et miski kõrbema ei läheks). Oluline on järjepidevus (järjepidevus turunduses, ilma läbipõlemiseta) – kui juba keedad, siis sega hoolega. Turunduses tähendab see, et hoiad tegevustel silma peal ja reageerid kiiresti: kui näed, et kampaania tulemused hakkavad “üle ajama” (näiteks huvi ületab ootusi), ole valmis tempot tõstma või lisa ressursse. Ja vastupidi, kui reaktsioon on leige, tuleb maybe tuld juurde keerata või retsepti pisut kohendada – näiteks parandada sõnumit või investeerida lisareklaami.

Ära unusta vahtu riisuda – tekkinud küsimustele ja kommentaaridele vastamist. Nagu moosi(supi)keetmisel korjad vahtu, et moos jääks selge, tasub ka kampaania käigus kõrvaldada tekkivad probleemid (näiteks valeinfo, negatiivsed kommentaarid) kohe, et maine püsiks puhas. Kokkuvõttes on turundusmiksi elluviimine dünaamiline protsess: hoia kätt pulsil, kohanda vastavalt vajadusele ja ära jäta kampaaniat omapead podisema.

Maitsestamine: loovlahendused ja bränding

Iga kokk teab, et parimad road vajavad õiget maitsestamist. Samamoodi eristab meeldejäävat turundust keskpärasest see, kui hästi on lisatud loovust ja brändivürtsi.

Loovlahendused: loovus on turunduse vürts. Ilma maitseaineteta jääb ka parim põhiroog tuimaks – ilma loovate ideedeta võib ka korralik kampaania jääda märkamatuks. Julge lisada midagi erilist, mis paneb sinu kompoti lõhnama ja maitsema unikaalselt. Võib-olla on selleks humoorikas reklaamiklipp, tabav sõnamäng sloganis või visuaalne kujundus, mis püüab pilku. Näiteks nagu lisaksid õunakompotile kaneeli ja ingverit, võid turunduses (üllatusmuna turundus) lisada veidi üllatusmomenti: korralda mõni vahva väljakutse sotsiaalmeedias või paku kliendile lustakas kingitus ostuga kaasa. Loov lahendus aitab sul konkurentide seast esile tõusta. Küll aga pea meeles, et maitseaineid peab panema parajalt – liiga pöörane idee võib „keedise“ rikkuda, kui see üldse sihtrühmale peale ei lähe. Seega tunne oma publikut: näiteks tšillimoos maitseb ainult neile, kes teravat armastavad. Teisisõnu, kreatiivsus (üldiselt turundusest) olgu sihitud ja eesmärgipärane, mitte pelgalt iseenda pärast.

Bränding: bränding on nagu moosipurgi silt ja purgi kauni kujundusega kaas – see annab su kompotile identiteedi. Hästi läbimõeldud bränding tagab, et sinu turunduskompott on äratuntav iga kord, kui inimesed seda “maitsevad”. See tähendab ühtset stiili, tooni ja visuaali kõikides kanalites. Kui su moosipurkidel on ühesugune silt, teavad sõbrad kohe, et tegu on just sinu keedetud hea kraamiga. Samamoodi teab klient, et iga kord kui ta näeb sinu logo (kuidas hea logo “kududa”) või kuuleb su ettevõtte nime, ootab teda tuttav kvaliteet ja väärtus. Bränding hõlmab kõike alates värvivalikust ja slogani sõnastusest kuni kliendikogemuseni. Ole järjekindel: kui oled valinud oma “maitse” – olgu see sõbralik-humoorikas stiil või hoopis asjalik ja luksuslik toon – hoia sellest kinni. Ei ole mõtet asju valesti ja liiga “keerluliselt” sildistada – segane bränding ajab kliendi segadusse ja ta võib su “moosiriiuli” juurest sootuks lahkuda. Ühtne ja meeldejääv bränd loob usalduse, nii et sinu turundus pidu, mis ei lõppe, vaid tekitab pikaajalise isu ettevõtte tegemiste vastu.

Säilitamine: kliendisuhted ja järelanalüüs

Kui kompott on valmis, ei lõpe perenaise töö sugugi – tuleb ju moos purki panna ja korralikult säilitada, et seda hiljem nautida. Turunduses on samamoodi: pärast kampaania lõppu tuleb hoida kliendid ning õppida kogemusest, et järgmine kord veelgi paremini “keeta”.

Kliendisuhted: hea kliendisuhe on nagu korralikult suletud ja hoolega hoitud moosipurk – sellest jätkub rõõmu ka edaspidiseks. Ära jäta oma kliente pärast esimest “maitsmist” unarusse. Kui kampaania tõi sulle uusi kliente või huvilisi, suhtle nendega edasi. Täna neid huvi eest, uuri tagasisidet ja paku aeg-ajalt uut sisu või eripakkumisi, just nagu jagaksid tuttavale järgmise purgi moosi maitsmiseks. Rahulolev klient võib saada sinu brändi fänniks ja levitada sõna su “maitsva kompoti” kohta ka oma sõpradele – suusõnaline turundus on nagu moosiriiulilt kaob purk teise järel, sest kõik tahavad proovida. Samas, kui kliendisuhted unarusse jätta, võib suhe kiiresti hapuks minna – klient tunneb end hooletusse jäetuna ja võib järgmine kord konkurendi “moosi” eelistada. Seega hoia suhe soojana: vasta küsimustele, lahenda probleeme kiiresti ja näita, et hoolid kliendist ka siis, kui aktiivne kampaania on möödas.

Järelanalüüs: Lõpuks, võta aeg maha ja maitse oma turunduskompotti kriitilise pilguga. Analüüsi tulemusi: kas eesmärgid said täidetud? Mis läks hästi, mis mitte? See on nagu prooviksid keedetud moosi ning vaataksid, kas maitse on paigas ja kas konsistents on õige. Vaata numbreid – müügitulemusi, veebilehe külastusi, klikkide arvu, klientide tagasisidet. Kui mõni kanal või sõnum ei toiminud ootuspäraselt, siis on aeg retsepti täiustada. Võib-olla selgus, et sinu sihtrühm eelistas tegelikult teisest marjast moosi – teisisõnu, võib vaja minna sõnumi või sihtrühma ümbermõtestamist. Või äkki osutus kampaania ajastus ebasobivaks – nagu keedaks maasikamoosi valel hooajal. Iga järelanalüüs on õppimise koht: talleta saadud õppetunnid, et järgmine turunduskampaania oleks kui järgmine, veelgi maitsvam partii kompotti. Nii nagu kogenud moosikeetja täiustab iga korraga oma retsepti, saad ka sina turundajana iga kampaaniaga targemaks.

Kokkuvõtteks

Turunduskompoti keetmine võib kõlada kui poeesia, aga tegelikult peitub metafoori taga praktiline tõde. Edukas turundus on tasakaal loovuse ja strateegia vahel – vaja on kvaliteetseid koostisosi, korralikku plaani, julget maitsestamist ning hoolikat järelhooldust. Olgu su ettevõte pisike “kööginurk” või suur “tootmistsehh”, kindel struktuur ja läbimõeldud tegutsemine aitavad saavutada tulemusi, mis on sama magusad kui koduköögis valminud moos. Keeda oma turunduskompotti armastuse ja tähelepanuga – pane sisse paras annus nutikust, viska sekka huumoriterake ning ära unusta kliendi maitseid. Nii valmib turundustegu, mida on rõõm serveerida ja mille järele tekib publikul isutekitav ootus.

Head turunduskompoti keetmist ja lase oma turundusel hea maitsta!

Loe veel

Jagamist