Strateegiline juhtimine – organisatsiooni pikaajalise edu võti

Strateegiline juhtimine – organisatsiooni pikaajalise edu võti

Sisukord

Kiiresti muutuvas ärikeskkonnas võib ettevõte ilma selge plaanita kergesti kaotada suuna. See on nagu laev, mis seilab ilma kompassita – liikumine küll jätkub, kuid selge siht on kadunud. Konkurents, tehnoloogilised muutused ja majanduskõikumised sunnivad juhte vaatama kaugemale igapäevastest probleemidest ning mõtlema strateegiliselt.

Pole ime – mõiste “strateegia” juured peituvad sõjanduses, viidates algselt väejuhtimise kunstile. Nüüdseks on strateegiline mõtlemine muutunud hädavajalikuks ka äris ja avalikus sektoris, kus lahinguvälja tingimused pidevalt muutuvad. Nagu öeldakse: juhtimine tagab, et tehakse asju õigesti, ent strateegiline juhtimine tagab, et tehakse õigeid asju. Teisisõnu, strateegiliselt mõtlev juht keskendub just neile tegevustele, mis pakuvad organisatsioonile pikaajalist eelist.

Strateegiline juhtimine on pikaajaline ja terviklik lähenemine organisatsiooni juhtimisel. See hõlmab organisatsiooni pikaajaliste eesmärkide seadmist, plaanide koostamist nende saavutamiseks (ehk strateegilist planeerimist) ning valitud strateegia elluviimist. Samuti kuulub siia pidev tulemuste hindamine ja vajadusel kursi korrigeerimine vastavalt muutuvale keskkonnale. Niisugune strateegiline planeerimine ja juhtimine aitab ärilistel organisatsioonidel, avaliku sektori asutustel ning väikestel iduettevõtetel jätkusuutlikult kasvada ja kohaneda.

Alljärgnevas artiklis vaatleme, mis on strateegiline juhtimine ning millised on selle olulisemad komponendid. Arutame, kuidas sätestada organisatsiooni missioon ja visioon, kuidas toimub strateegiline planeerimine ning strateegia elluviimine. Lisaks toome näiteid ja praktilisi näpunäiteid, kuidas erinevad juhtimisstrateegiad (kas strateegilised juhid ikka on nii strateegilised, kui nad ise arvavad?) aitavad saavutada seatud eesmärgid ja tagada organisatsiooni edu. Strateegiline planeerimine: kuidas saavutada pikaajaline edu?

Strateegilise juhtimise etapid

Strateegiline juhtimine on pidev protsess, mis koosneb mitmest olulisest etapist:

  • Etapp 1: Missiooni ja visiooni sõnastamine. Määratlege, millises valdkonnas organisatsioon tegutseb, kuhu te soovite jõuda ning miks organisatsioon eksisteerib. Selgelt sõnastatud missioon ja visioon annavad suuna kätte kogu edasisele tegevusele.

  • Etapp 2: Eesmärkide seadmine. Arendage missioon ja visioon edasi konkreetseteks pikaajalisteks eesmärkideks ning vahe-eesmärkideks. Hästi määratletud eesmärgid on mõõdetavad, ajastatud ja seotud organisatsiooni peamiste tulemustega.

  • Etapp 3: Strateegiline planeerimine. Tehke kindlaks, kuidas seatud eesmärkideni jõuda. Analüüsige organisatsiooni sise- ja väliskeskkonda (nt SWOT-analüüsiga) ning valige sobiv strateegia soovitud tulemuste saavutamiseks. Strateegiline planeerimine kujutab endast terviklikku tegevuskava, mis määrab ära peamised tegevussuunad ja meetmed. Kuidas SWOT analüüs aitab sinu ettevõttel konkurentsieelist saavutada?

  • Etapp 4: Strateegia elluviimine. Viige strateegia ellu kõikidel tasanditel. Koostage detailne tegevuskava, jaotage ülesanded, eraldage vajalikud ressursid ning motiveerige meeskonda. Efektiivne elluviimine tähendab ka kommunikatsiooni tagamist üle organisatsiooni ja vajadusel muudatuste juhtimist, et kõik osapooled liiguksid ühes suunas. 

  • Etapp 5: Tulemuste hindamine ja korrigeerimine. Jälgige regulaarselt edusamme ja võtmenäitajaid, hinnates, kas eesmärgid on täitumas. Analüüsige tagasisidet ning võtke arvesse uusi arenguid. Vajadusel korrigeerige strateegiat või selle elluviimise viise – strateegiline juhtimine on tsükliline protsess, kus õppimine ja kohanemine on pidevad. KPI (võtmenäitajad) – võtmed, mis avavad ärimaailmas uksi.

Tasub märkida, et strateegiline planeerimine on vaid üks osa strateegilisest juhtimisest – sama tähtis on plaani elluviimine ja tulemuste jälgimine. Teisisõnu, strateegiline planeerimine määrab mida teha, strateegiline juhtimine aga hoolitseb selle eest, et see ka ära tehtaks ning et eesmärgid tegelikult saavutatakse. Enamasti värskendatakse strateegilisi plaane regulaarselt (nt kord aastas), et viia need kooskõlla tegeliku olukorra ja uute äriprognoosidega.

Missioon ja visioon strateegilises juhtimises

Missioon ja visioon strateegilises juhtimises

Missioon ja visioon on strateegilise juhtimise alustalad. Missioon kirjeldab organisatsiooni põhieesmärki ja põhjust, miks ta eksisteerib. See on lühidalt sõnastatud avaldus, mis vastab küsimustele: Mida me teeme? Kelle heaks me seda teeme? Miks me seda teeme? Hästi sõnastatud missioon toob esile organisatsiooni peamise tegevusvaldkonna ja väärtused ning loob raamistiku kõigile strateegilistele otsustele.

Visioon seevastu maalib pildi organisatsiooni tulevikust. Visioon on inspireeriv sihtseisund, kuhu organisatsioon püüdleb pikaajaliselt. See vastab küsimusele: Kus ja milline soovime olla mõne aasta pärast? Hea visioon on ambitsioonikas, kuid realistlik ning paneb nii töötajad kui ka sidusrühmad nägema – ja uskuma – organisatsiooni tulevikku. Visioon suunab strateegilist planeerimist, aidates fookustada pingutused ühisele pikaajalisele eesmärgile.

Praktikas töötavad missioon ja visioon käsikäes. Missioon annab raamistiku igapäevaseks juhtimiseks ja otsuste tegemiseks, samal ajal kui visioon innustab uuendusi ja arengut. Paljud organisatsioonid määratlevad missiooni ja visiooni kõrval ka põhiväärtused, mis kirjeldavad, milliseid põhimõtteid järgitakse eesmärkide saavutamisel. Samuti on oluline, et nii missiooni- kui visioonilause oleks lühike ja selge – nii kinnistub see organisatsioonikultuuri ning on hõlpsasti kommunikeeritav kõigile sidusrühmadele.

Näiteks: kujutame ette väikest pagariettevõtet. Selle missioon võib olla “Pakkuda oma kogukonnale iga päev värskeid ja kõrgekvaliteedilisi pagaritooteid, tuues rõõmu igasse hommikusse”. Visioon seevastu võiks olla “Kasvada piirkonna armastatuimaks pagarikojaks, olles tuntud innovaatiliste retseptide ja traditsioonilise meisterlikkuse ühendamise poolest”. Missioon kirjeldab selle ettevõtte päevast-päeva olemust ja eesmärki, samas visioon seab pikaajalise sihi, mille poole püüelda. Selgelt sõnastatud missioon ja visioon annavad nii töötajatele kui ka klientidele mõista, mille nimel organisatsioon tegutseb ja kuhu suunas liigutakse. Nii missiooni kui visiooni sõnastus on üldiselt pikaajaline ning püsiv, ent juhtkond peaks neid mõne aja tagant (nt iga paari aasta tagant) üle vaatama. Olulised muudatused ärikeskkonnas või organisatsiooni eesmärkides võivad nõuda missiooni ja visiooni täpsustamist, et need peegeldaksid uuenenud olukorda.

Strateegilise planeerimise meetodid ja vahendid

Tugeva strateegilise plaani loomiseks on olemas hulk meetodeid ja analüüsivahendeid (nt SWOT, PESTEL, Porteri konkurentsijõudude mudel, Blue Ocean strateegia, OKR-raamistik ning tasakaalus tulemuskaart). Alljärgnevalt on kirjeldatud mõned olulisemad lähenemised:

  • SWOT-analüüs (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). SWOT aitab kaardistada organisatsiooni sise- ja väliskeskkonda. Tugevuste ja nõrkuste väljatoomine valgustab sisemisi tegureid, võimaluste ja ohtude analüüs aga toob esile väliskeskkonna trendid. SWOT-analüüs annab hea lähtepunkti strateegia kujundamisel, näidates, millele toetuda ja mille ees olla ettevaatlik.

  • PESTEL-analüüs (Political, Economic, Social, Technological, Environmental, Legal). PESTEL on tööriist makrokeskkonna süstemaatiliseks analüüsiks. See raamistik sunnib läbi mõtlema poliitilised, majanduslikud, sotsiaalsed, tehnoloogilised, keskkonna- ja õiguslikud tegurid, mis võivad organisatsiooni tegevust mõjutada. Nii saab strateegiat planeerides arvesse võtta olulisi väliseid mõjureid.

  • Konkurentsijõudude analüüs (Porteri viis jõudu). See mudel aitab hinnata konkureerivat keskkonda: olemasolevate konkurentide rivaalitsemine, uute turuletulijate oht, asendustoodete/teenuste oht, tarnijate jõud ja klientide jõud. Porteri 5 jõu analüüs näitab, kui atraktiivne on turg ja kus peituvad strateegilised väljakutsed või eelised. Konkurentsianalüüs: ettevõtte edu eeldus.

  • Stsenaariumite planeerimine. Stsenaariumite loomine on meetod, kus juhtkond arendab mitu erinevat tuleviku nägemust (stsenaariumi), võttes arvesse erinevaid oletusi ja tegureid. Iga stsenaariumi korral mõeldakse läbi, kuidas organisatsioon käituks ja kohaneks. See lähenemine aitab valmistuda ebakindluseks ning tagab, et strateegia oleks paindlik mitmesugustes oludes.

  • Tasakaalus tulemuskaart. Tasakaalus tulemuskaart (Balanced Scorecard) on vahend strateegia elluviimise jälgimiseks ja juhtimiseks. See jaotab eesmärgid nelja perspektiivi (finants, kliendid, sisemised protsessid, õppimine ja kasv) ning määrab igale perspektiivile konkreetsed mõõdikud. Nii näeb juhtkond tervikpilti organisatsiooni edusammudest ning saab strateegiat jooksvalt korrigeerida.

Strateegiline juhtimine organisatsiooni juhtimise osana

Strateegiline juhtimine organisatsiooni juhtimise osana

Organisatsiooni juhtimine hõlmab erinevaid tasandeid: strateegilist, taktikalist ja operatiivset. Strateegiline juhtimine keskendub pikaajalistele eesmärkidele ja kogu organisatsiooni hõlmavatele otsustele. Taktikaline juhtimine tegeleb keskpikkade eesmärkide ja konkreetsete äriüksuste või üksuste plaanidega, mis toetavad strateegiat. Operatiivne juhtimine käsitleb lühiajalisi, igapäevaseid tegevusi ja protsesse, tagades organisatsiooni igapäevatöö sujuvuse. Üldjuhul juhivad strateegilist tasandit organisatsiooni tipus olevad juhid (nt juhatus), taktikalise tasandi plaanide eest vastutavad keskastme juhid ning operatiivsel tasandil juhivad tööd esmatasandi juhid.

Järgnev tabel võrdleb neid kolme juhtimistasandit põhiliste tunnuste lõikes:

Tunnus Strateegiline juhtimine Taktikaline juhtimine Operatiivne juhtimine
Ajaline horisont Pikaajaline (3–5+ aastat) Keskpikk (1–2 aastat) Lühiajaline (paar päeva kuni ~1 aasta)
Ulatus (fookus) Kogu organisatsioon; laiad sihid ja tervikpilt Konkreetne äriüksus või valdkond; kitsam fookus strateegia raames Kitsas; osakond või meeskond; konkreetne tegevusala
Detailitase Üldine ja visioonipõhine; vähem detailne Konkreetsem kui strateegia, kuid mitte veel igapäevane peentasand Väga detailne; operatiivsed protseduurid ja ülesanded
Näide otsusest “Siseneda järgmise 5 aastaga uuele turule” “Avada järgmise aastaga uus esindus naaberriigis” “Korraldada sel kuul turunduskampaania uuel turul”

Strateegiline, taktikaline ja operatiivne juhtimine peaksid toimima kooskõlas. Strateegiline juhtimine seab suuna ja raamid, taktikaline juhtimine täpsustab strateegia osa kaupa ning operatiivne juhtimine viib ellu igapäevased sammud. Kui kõik tasandid on hästi integreeritud, toetavad igapäevased tegevused organisatsiooni pikaajalist strateegiat ja missiooni, tagades ühtse suuna kogu ettevõttes.

Näiteks: kui ettevõtte strateegia näeb ette laienemist uuele turule, peavad ka taktikalised plaanid (nt uue esinduse avamine sihtriigis, kohaliku turunduskampaania loomine) ja operatiivsed tegevused (nt uue piirkonna klienditoe käivitamine, töötajate koolitamine) seda toetama. Vastasel juhul jäävad strateegilised eesmärgid saavutamata, sest igapäevategevused ei ole suunatud seatud suunal.

Strateegia elluviimine: praktilised juhtimisstrateegiad

Suurepärane strateegiline plaan ei too tulemusi, kui seda oskuslikult ellu ei viida. Siin on mõned praktilised juhtimisstrateegiad ja nõuanded, mis aitavad strateegiat edukalt rakendada:

  • Selge kommunikatsioon. Suhelge töötajatega avatult ja regulaarselt. Jagage organisatsiooni missiooni, visiooni ning strateegilisi eesmärke kõigi meeskonnaliikmetega. Kui kõik mõistavad suurt pilti ja oma rolli selles, suureneb pühendumus ja tegutsemistahe.

  • Töötajate kaasamine ja motiveerimine. Kaasake inimesi strateegia planeerimisse ja elluviimisse – küsige tagasisidet, laske neil pakkuda ideid ning olge avatud ettepanekutele ning vajadusel kaasake otsuste ettevalmistamisse ka olulisemaid sidusrühmi (näiteks partnereid või püsikliente) tagasiside saamiseks. Kui töötajad tunnevad, et neil on hääl ja vastutus, on nad motiveeritumad panustama. Tunnustage edusamme ja seostage saavutusi tunnustuse või preemiatega, et näidata strateegiaga kooskõlas oleva tegevuse väärtust.

  • Ressursside õige jaotus. Veenduge, et strateegia elluviimiseks on eraldatud piisavad ressursid – nii rahaline eelarve, inimesed kui ka aeg. Prioriseerige tegevusi vastavalt strateegilistele eesmärkidele. Vajadusel kohandage organisatsiooni struktuuri (nt uute tiimide või rollide loomine), et see toetaks seatud strateegiat. Ettevõtte struktuur: kuidas valida oma ettevõttele parim ülesehitus?

  • Toetav organisatsioonikultuur. Arendage välja kultuur, mis toetab strateegia elluviimist. See võib tähendada uuendusmeelsuse julgustamist, koostöö edendamist või kliendikesksuse suurendamist – sõltuvalt teie strateegilistest eesmärkidest. Juhtkond peaks ise olema eeskujuks nendes väärtustes ja käitumistes, mida nad töötajailt ootavad.

  • Tulemuste mõõtmine. Sätestage selged mõõdikud (KPI-d) strateegiliste eesmärkide jälgimiseks. Mõõtke regulaarselt edenemist ning andke tulemuste kohta tagasisidet. See aitab tuvastada, kas strateegia toimib, ning hoiab kõiki kursis arenguga. KPI (võtmenäitajad) – võtmed, mis avavad ärimaailmas uksi.

  • Paindlikkus ja kohanemine. Oleks naiivne eeldada, et kõik läheb alati plaanipäraselt. Olge valmis plaane kohandama, kui olud muutuvad või kui tulemused näitavad vajadust korrektsioonide järele. Strateegiline juhtimine eeldab õppimisvõimet – võtke varasem kogemus õppetunnina ja täiendage strateegiat uute ideede abil.

  • Juhtimisstiil ja eestvedamine. Juhi isiklik juhtimisstiil mõjutab strateegia edukat elluviimist. Liialt käsukeskne (autoritaarne) juhtimisviis võib takistada töötajate initsiatiivi ja ausa tagasiside jõudmist juhtkonnani. Kaasav ja avatud eestvedamine seevastu loob usaldust, parandab infovahetust ning tõstab meeskonna pühendumust strateegiliste eesmärkide saavutamisele. Hea juhi omadused – 10 omadust, mis teevad juhist hea liidri.

  • Kompetentside arendamine. Investeerige töötajate oskuste ja teadmiste arendamisse. Kui strateegia nõuab uusi pädevusi (nt digitööriistade kasutamine, klienditeeninduse parandamine vms), korraldage koolitusi ja pakkuge töötajatele arenguvõimalusi. Pädev personal suudab strateegiat efektiivsemalt ellu viia.

Kokkuvõttes aitavad sellised juhtimisvõtted tagada, et strateegiline plaan ei jääks pelgalt paberile, vaid teostuks edukalt ka tegelikkuses – viies organisatsiooni lähemale oma visiooni täitumisele.

Kokkuvõte

Strateegiline juhtimine on organisatsiooni pikaajalise edu vundament. See seob ühte tervikusse missiooni ja visiooni sõnastamise, strateegilise planeerimise ning järjekindla elluviimise ja järelevalve. Pikaajaline mõtlemine ning paindlik tegutsemine käivad siin käsikäes – edukas strateegiline juhtimine tähendab nii hoolikat ettevalmistust kui ka võimet kiiresti muutuvas oludes kurssi hoida.

Tänases konkurentsitihedas maailmas eristuvad need organisatsioonid, kes suudavad näha suurt pilti ja tegutseda eesmärgipäraselt iga päev. Strateegiline juhtimine aitab tagada, et iga töötaja ja protsess on lühiajaliste ülesannete kõrval seotud ka laiemate eesmärkidega. See loob ühtse suuna, suurendab paindlikkust muutuste keskel ja annab kindluse, et organisatsioon liigub visioonile lähemale. Organisatsioonid, kes oskavad oma strateegiat paindlikult kohandada, on saavutanud märkimisväärset edu – näiteks muutis Netflix õigeaegselt oma ärimudelit (DVD-de laenutuselt voogedastusele) ja tõusis globaalseks meelelahutusteenuse liidriks. Seevastu organisatsioonid, mis eiravad strateegilist juhtimist, riskivad konkurentsist mahajäämisega – klassikaliseks näiteks on filmifirma Kodak, kes ei kohandanud oma strateegiat digipöörde saabudes ning kaotas turuliidri positsiooni.

Olgu tegu üliõpilasega, alustava ettevõtjaga või kogenud juhiga – strateegilise juhtimise põhimõtete mõistmine on hindamatu. See võimaldab teha õiged otsused õigel ajal, suunata organisatsiooni ressursse targalt ning saavutada püsivat edu. Samuti tuleb meeles pidada, et strateegiline juhtimine keerleb lõpuks inimeste ümber – ilma pühendunud ja motiveeritud meeskonnata ei vii ka parim strateegiaplaan eduni. Strateegiline juhtimine on see, mis aitab visioonid ellu viia ja viib organisatsiooni soovitud eesmärkideni. Selge visiooni elluviimine nõuab distsipliini, pühendumust ja pidevat valmisolekut õppida ning kohaneda – just need omadused eristavadki edukaid juhte ja organisatsioone.

Tulevikku vaadates muutub strateegiline juhtimine tõenäoliselt veelgi dünaamilisemaks ja andmepõhisemaks. Tehisintellekti lahendused ja suurandmete analüüs pakuvad uusi võimalusi turumuutuste ennustamiseks ning paindlike mini-strateegiate kiireks loomiseks. See aga ei vähenda inimfaktori tähtsust – tehnoloogia esiletõus toob esile hoopis oskuslike juhtide rolli, kes suudavad saadud andmeid tõlgendada ning teha nende põhjal õigeid strateegilisi otsuseid.

Loe veel

Jagamist