Finantsanalüüs on ettevõtte strateegilise juhtimise tugisambaks

Finantsanalüüs on ettevõtte strateegilise juhtimise tugisambaks

Sisukord

Äriline edu nõuab tänapäeval põhjalikku arusaama ettevõtte finantsseisundist. Konkurentsitihedas keskkonnas ei piisa vaid heast ideest või müügikasvust. Ettevõtted peavad pidevalt jälgima, kuidas neil rahaliselt läheb, ning tegema selle põhjal kaalutletud otsuseid. Siin tulebki mängu finantsanalüüs – sageli võrreldakse seda ettevõtte tervisekontrolliga. Nii nagu arst uurib patsiendi tervisenäitajaid, vaatleb finantsanalüütik firma rahalisi näitajaid, et diagnoosida tugevused ja nõrkused ning määrata sobiv “raviplaan”. Finantsanalüüs annab selge pildi ettevõtte hetkeseisust ning toob välja nii probleemsed kohad kui ka eelised, mida saab paremini ära kasutada. Selle tegelik väärtus peitub aga järeldustes ja tegudes – numbrilistele leidudele peab järgnema otsuste tegemine, vastasel juhul on analüüs pelgalt tühi mõtteharjutus ja numbrite ritta seadmine.

Järgnevates osades vaatleme lähemalt, mis finantsanalüüs täpsemalt on, milliseid meetodeid ja tööriistu see hõlmab ning kuidas ettevõtted seda oma tegevuse hindamisel ja otsuste langetamisel kasutavad. Uurime ka, miks finantsanalüüs on oluline turunduses, toome praktilisi näiteid erinevatest ärivaldkondadest ning selgitame, kuidas see aitab nii investoritel kui ka ettevõtte juhtidel teha paremaid valikuid. Lisaks anname ülevaate peamistest finantsaruannetest ja -näitajatest ning puudutame riskianalüüsi ja prognoosimise rolli. Artiklit lugedes saab ilmsiks, et finantsanalüüs on universaalne kompass, mis suunab ettevõtte igapäevaseid tegevusi ja strateegilisi arengusuundi.

Mis on finantsanalüüs?

Finantsanalüüs on ettevõtte rahandusandmete süstemaatiline uurimine ja tõlgendamine, et hinnata organisatsiooni majanduslikku seisundit, tulemuslikkust ja jätkusuutlikkust. Lihtsamalt öeldes tähendab see numbrite “lugemist” – kas ettevõte teenib kasumit või kahjumit, kui efektiivselt kasutatakse ressursse, kui tugev on maksejõulisus ning kas firma suudab pikemas perspektiivis jätkusuutlikult tegutseda. Finantsanalüüsil on nii ajaline mõõde (mineviku tulemuste hindamine ja trendide tuvastamine) kui ka tulevikku suunatud mõõde (prognoosid ja riskide analüüs).

Finantsanalüüsi aluseks on enamasti ettevõtte finantsaruanded – eelkõige kasumiaruanne, bilanss ja rahavoogude aruanne. Nendest saadavad andmed annavad tervikliku ülevaate firma majanduslikust käekäigust. Analüüsi viivad tavaliselt läbi finantsjuhid, analüütikud või audiitorid, kasutades nii raamatupidamisandmeid kui ka muid äritegevuse raporteid (näiteks müügistatistika, eelarved). Töövahenditena kasutatakse tihti arvutustabeleid (nt Microsoft Excel) või spetsiaalseid finantsanalüüsi tarkvarasid, mis aitavad andmeid töödelda ja visualiseerida. Oluline on, et analüüsiks kasutatav teave oleks usaldusväärne – vigased või puudulikud andmed võivad viia ekslike järeldusteni.

Finantsanalüüsi põhimeetodid jagunevad üldjoontes kolmeks. Esiteks horisontaalanalüüs (ehk trendianalüüs), mille käigus võrreldakse ettevõtte finantsnäitajaid erinevate ajaperioodide lõikes. Näiteks vaadeldakse, kuidas müügitulu või kasum on muutunud aastast aastasse või kuust kuusse. See aitab tuvastada kasvutrende, langusi ja muid dünaamilisi muutusi – kas ettevõte on liikumas üles- või allamäge.

Teiseks vertikaalanalüüs (ehk struktuurianalüüs), kus vaadeldakse ühe aruande siseselt kirjeid suhtena mõnda baassummasse. Näiteks kasumiaruandes arvutatakse iga kuluartikkel protsendina müügitulust või bilansis võrreldakse erinevaid varaklasse koguvarade mahuga. Vertikaalanalüüs näitab kulude-tulude struktuuri ning teeb eri suuruses ettevõtete võrdlemise lihtsamaks – kui suur osa müügitulust neelab näiteks turundus, või kui suure osa bilansist moodustavad varud jne.

Kolmandaks suhtarvude analüüs, mille käigus arvutatakse finantssuhtarve, mis annavad võtmeinfonäitajad ettevõtte tulemuslikkuse kohta. Sellised suhtarvud hõlmavad muuhulgas kasumlikkuse näitajaid (nt puhaskasumi marginaal, omakapitali tootlus), likviidsusnäitajaid (nt jooksev suhe, kiire suhe), võlakordajaid (nt kohustuste ja omakapitali suhe) ning efektiivsuse näitajaid (nt varade käive, varude käibekiirus). Suhtarvude abil saab kiiresti hinnata, kas ettevõtte kasumimarginaalid on heal tasemel, kas lühiajalisi kohustusi suudetakse katta käibevaraga, kui tugevalt on ettevõte laenudega „võimendatud” või kui tõhusalt kasutatakse vara. Tihti võrreldakse neid suhtearve ka valdkonna keskmistega või konkurentide omadega, et näha, kus ettevõte paikneb. Finantsanalüüs on kui tööriistakomplekt, mis koosneb mitmest lähenemisest – ajaliste trendide vaatlusest, struktuuri analüüsist ja suhtarvude arvutamisest –, et saada võimalikult selge ja mitmekülgne pilt firma finantsolukorrast.

Finantsanalüüs ettevõtte tegevuse hindamisel ja otsuste langetamisel

Finantsanalüüs ettevõtte tegevuse hindamisel ja otsuste langetamisel

Finantsanalüüsist saadav info on ettevõtte juhtimise lahutamatu osa. Juhtkond kasutab finantsanalüüsi nii igapäevase tegevuse jälgimiseks kui ka oluliste strateegiliste otsuste tegemiseks (strateegiline juhtimine). Regulaarne (näiteks igakuine või korra kvartalis) finantstulemuste läbivaatamine võimaldab juhil hinnata, kas ettevõte on liikumas seatud eesmärkide suunas. Näiteks võrreldakse tegelikke müügitulemusi eelarves planeerituga, jälgitakse kasumimarginaale ning kulude dünaamikat. Kui analüüs paljastab kõrvalekaldeid – näiteks on kasumimarginaal langenud või teatav kuluartikkel ületab eelarvet, saab juhtkond kiiresti reageerida. Oluline on mitte piirduda tõdemusega “tulemused on halvenenud”, vaid kaevuda põhjustesse: kas müük on oodatust väiksem, tootmiskulud tõusnud või on tekkinud muid takistusi? Finantsanalüüs aitab niisugused põhjused üles leida ning seeläbi saab juhatus teha informeeritud otsuseid, olgu selleks kulude kokkuhoid, hinnastrateegia muutmine või mõne ebaefektiivse tegevuse ümberkorraldamine.

Samuti on finantsanalüüs strateegiliste otsuste alus. Suured ärilised valikud – näiteks uue tootmisliini käivitamine, laienemine uuele turule, mõne üksuse müümine või ülevõtmine – nõuavad põhjalikku finantsiliselt põhjendamist. Analüüsi tulemuste põhjal otsustatakse muu hulgas:

  • Kas jätkata mõne tegevusvaldkonnaga või tootega, mis on osutunud kahjumlikuks, või oleks mõistlik see valdkond sulgeda ja ressursid mujale suunata?

  • Kas teatud sisendeid on majanduslikult otstarbekam ise toota või osta sisse alltöövõtjatelt – klassikaline make or buy otsus, mille puhul võrreldakse omahinna kalkulatsioone turuhindadega.

  • Kas soetada ettevõttele uus tootmisseade või kinnisvara (investeerida põhivarasse) või hoopis rentida/liisida vajalikke vahendeid. Finantsanalüüs aitab arvutada tasuvusaega, tulukust ning hinnata mõju rahavoogudele, mis on selliste otsuste jaoks kriitilise tähtsusega.

  • Kas finantseerida laienemist omavahenditest või võtta juurde laenukapitali. Analüüsides erinevaid finantseerimisvõimalusi (laenu intressimäärad, omakapitali kaasamise mõju, ettevõtte olemasolev võlakoormus), saab juhtkond valida rahastustruktuuri, mis on ettevõttele kõige soodsam.

  • Kuidas jaotada ettevõtte ressursse erinevate osakondade või projektide vahel. Finantsnäitajate abil saab võrrelda näiteks, milline ärisuund annab kõrgemat tootlust või milline projekt nõuab lähiaastatel suuremat rahasüsti.

Iga sellise otsuse puhul on finantsanalüüs toeks, pakkudes konkreetseid arve ja fakte võimalike valikute tagajärgede kohta. See vähendab otsustes subjektiivsust ja emotsionaalsust – juhid saavad otsuseid teha andmetel põhinevalt. Finantsanalüüsist on saanud juhtimisarvestuse oluline komponent, mis aitab ettevõttel kurssi hoida: see on nagu armatuurlaua näidikute jälgimine autot juhtides – numbrid annavad märku, kas liigutakse õiges suunas ja millal on vaja hoogu maha võtta või suunda muuta.

Finantsanalüüsi tähtsus turunduses – eelarvestamine ja tasuvus

Turundus ja finantsid võivad esmapilgul tunduda erinevat maailma: turundus tegeleb loovate kampaaniatega ja kliendisuhetega, finants aga numbrite ja aruannetega. Tegelikkuses on need tihedalt seotud, sest iga turundustegevus peab lõpuks peegelduma ettevõtte finantstulemustes. Finantsanalüüs mängib turunduses väga olulist rolli – alates turunduseelarve planeerimisest kuni kampaaniate tulemuslikkuse hindamiseni.

Esiteks on eelarvestamine turunduses finantsanalüüsi loomulik osa. Igal aastal (või kvartaliti) koostavad ettevõtted turundusplaani (turundusplaan: juhend eduka plaani koostamiseks) koos eelarvega, mis määrab ära, kui palju raha on võimalik erinevatele turundustegevustele kulutada. Siin tuleb arvestada nii ettevõtte üldist finantsseisu kui ka strateegilisi prioriteete. Finantsanalüüs aitab realistlikult hinnata, milline turunduskulude tase on mõistlik ja jätkusuutlik. Näiteks kui ettevõtte kasumimarginaal on väga madal ja vabu rahalisi vahendeid napib, peab ka turunduseelarve olema konservatiivsem. Turunduseelarve (turunduseelarve koostamise juhend) on sisuliselt lubadus kulutada kindel summa eesmärgiga tuua ettevõttele tagasi suurem tulu; finantsanalüüsi abil jälgitakse hiljem, kas see lubadus täidetakse. Regulaarne eelarve täitmise analüüs (võrdlus planeeritud ja tegelike kulude-tulude vahel) näitab, kas turundustegevused püsivad rahalistes raamides ja kas need annavad oodatud tulemuse.

Teine kriitiline punkt on kampaaniate tasuvusanalüüs. Turundusosakond viib läbi mitmesuguseid kampaaniaid (reklaamikampaaniad, sooduspakkumised, üritused jms) ja iga kampaania taga on tavaliselt arvestatav kulu. Finantsanalüüsi abil hinnatakse, kas kampaania tasus ära – näiteks kas konkreetne reklaamikampaania tõi piisavalt lisamüüki ja brutokasumit, et kulud tagasi teenida. Tihti arvutatakse investeeringu tasuvust (ROI, return on investment) turunduses järgmiselt: kampaania mõjul tekkinud lisatulu ja kasum miinus kampaania kulu, suhtega kampaania kulusse. Kui ROI on positiivne ja piisavalt kõrge, loetakse kampaania finantsiliselt edukaks. Näiteks, kui 10 000 euro suurune reklaamikulu tõi kaasa 50 000 eurot lisamüüki ja sellest 15 000 eurot puhaskasumit, on kampaania tasuvus väga hea. Kui aga tulemuseks oli vaid 5 000 eurot lisamüüki, on ilmselge, et kampaania ei tasunud end ära. Tasuvusanalüüsi tulemused aitavad turundusjuhtidel otsustada, milliseid turunduskanaleid või kampaaniaid edaspidi kasutada ja kuhu mitte raha kulutada. 

Kolmandaks võimaldab finantsanalüüs hinnata erinevate kliendisegmentide ja turundustegevuste kasumlikkust. Turundus pole ainult uute klientide leidmine, vaid ka olemasolevate klientide väärtuse kasvatamine. Finantsandmete abil saab analüüsida, millised kliendigrupid toovad ettevõttele kõige rohkem tulu ja kasumit. Näiteks võib jaotada kliendid segmentidesse (piirkonna, ostukäitumise või suuruse alusel) ning arvutada iga segmendi kohta müügikäibe, teenitud kasumi ja teeninduskulud. Sageli ilmneb, et 20% klientidest toob 80% kasumist – see on vihje turundusele, et keskenduda neile võtmeklientidele. Samuti kasutatakse finantsanalüüsi, et arvutada kliendi eluea väärtust (CLV, Customer Lifetime Value) – see on hinnang, kui palju kasumit üks keskmine klient kogu oma “elutsükli” jooksul ettevõttele annab. Kui teada keskmise kliendi eluea väärtus, saab turundus otsustada, kui suuri summasid on mõistlik kulutada uue kliendi hankimisele või olemasoleva hoidmisele. Näiteks kui ühe kliendi keskmine eluea väärtus on 1000 eurot, ei pruugi olla mõistlik kulutada 500 eurot tema võitmiseks; samas kui see väärtus on 10 000 eurot, võib ka paarisajaeurone turunduskulu kliendi kohta end ära tasuda. Finantsanalüüs aitab turunduses viia kokku loovuse ja ratsionaalsuse: iga turundustegevuse puhul küsitakse “kuidas see mõjutab meie kasumit või rahavoogu?” ning saadud vastus suunab edasisi turundusotsuseid. 

Praktilised näited finantsanalüüsi kasutamisest erinevates ärifunktsioonides

Finantsanalüüsist on kasu mitte ainult finantsosakonnale või turundusele, vaid sisuliselt kõigile ettevõtte üksustele. Järgnevalt mõned praktilised näited, kuidas erinevad ärifunktsioonid finantsanalüüsi rakendavad:

  • Tootmine: tootmisjuhid kasutavad finantsandmeid toote omahinna ja kasumimarginaali arvutamiseks. Näiteks kui analüüs näitab, et mõne toote kasumimarginaal on oodatust madalam, saab uurida põhjuseid – kas materjalikulu on liiga kõrge, tootmisprotsess ebaefektiivne või müügihind liiga madal. Sellise info põhjal võidakse teha otsus muuta tootmistehnoloogiat, optimeerida varude hankimist või korrigeerida hinnakujundust (tõhus hinnakujundus: strateegiad, psühholoogia ja praktika). Samuti planeeritakse finantsanalüüsi abil tootmismahtusid: analüüsides nõudlust ja omahinna struktuuri saab leida optimaalset tootmismahtu, mis hoiab ühikukulu madalana ning väldib nii ületootmist kui ka alavarustatust (mis jätaks müügivõimalused kasutamata).

  • Müük ja kliendihaldus: müügiosakond jälgib finantsnäitajate abil, millised tooted, teenused või kliendigrupid on kõige kasumlikumad. Näiteks koostatakse regulaarseid aruandeid müügitulu ja brutokasumi kohta tootegruppide lõikes – see toob esile, milliste toodete müügi kasvatamine annab ettevõttele suurimat kasu. Kui selgub, et mõni tootesari annab küll suurt käivet, ent väga väikest kasumit, võib olla vajalik müügistrateegiat (müügistrateegia: kuidas luua efektiivne plaan, mis toob tulemusi?) ümber hinnata (võib-olla tõsta hinda või vähendada kulusid). Samuti aitab finantsanalüüs jälgida klientide maksekäitumist: arvutatakse näiteks keskmist nõuete laekumise perioodi. Kui kliendid kipuvad pärast müüki arveid väga aeglaselt tasuma, mõjutab see rahavoogu negatiivselt – müügi- ja finantsosakond saavad koos töötada maksetähtaja tingimuste karmistamisel või pakkuda allahindlusi varajase maksmise eest, et parandada rahavoogusid.

  • Personalijuhtimine: personaliosakond saab finantsanalüüsist väärtuslikku sisendit tööjõukulude ja tootlikkuse hindamisel. Arvutatakse näiteks tulu või kasum töötaja kohta, mis näitab, kui palju iga töötaja keskmiselt ettevõttele väärtust loob. Kui see näitaja ajas langeb (ehk tööjõukulud kasvavad kiiremini kui müügitulu), on see signaal juhtkonnale võimaliku efektiivsuse probleemist. Finantsanalüüs aitab ka hinnata värbamise ja koolituse tasuvust: näiteks saab võrrelda, kas pärast koolitusprogrammi on ettevõtte tööjõu produktiivsus paranenud piisavalt, et õigustada koolituskulusid. Samuti koostatakse personalivaldkonnas eelarveid (töötasud, hüved jne) ning jälgitakse nende täitmist – finantsanalüüs toob esile, kui palgakulud ületavad planeeritut, võimaldades varakult sekkuda (näiteks värbamisplaane korrigeerida või ületunnitööd piirata).

  • Varude ja tarneahela juhtimine: finantsanalüüs mängib olulist rolli ka logistikas ja varude halduses. Varude tase on tugevalt seotud ettevõtte rahavoogude ja kasumlikkusega – laos seisab raha kinni ning liigne laoseis võib tähendada nii hapuks minevaid varusid kui ka asjatuid laokulusid. Finantsnäitajate abil (näiteks varude käibekiirus või laoseis päevades) hinnatakse, kas varude maht on optimaalne. Kui analüüs näitab, et varude käibekiirus on väga madal (kaup seisab laos kaua enne müümist), saab tarneahela juhid astuda samme varude vähendamiseks: tellida harvemini või väiksemates kogustes, parandada nõudluse prognoose või rakendada just-in-time lähenemist. Teisalt, kui varude käibekiirus on liiga kõrge ja laoseis kipub tühjaks jooksma (mis võib tähendada müügikadu, kui kaupa pole pakkuda), juhib finantsanalüüs tähelepanu vajadusele suurendada ohutusvaru. Seega aitab finantsanalüüs leida tasakaalu – piisav laoseis müügi toetamiseks, kuid mitte nii suur, et see ettevõtte kapitali lukustab ja kasumlikkust vähendab.

Need näited illustreerivad, et finantsanalüütiline mõtlemine (finantsanalüüsi praktiline rakendamine) pole ainult finantsosakonna mure – iga üksus ettevõttes saab kasu, kui ta mõistab numbrite tähendust oma vastutusalas. Olgu tegu tootmise efektiivsuse parandamise, müügiplaani parandamise, personalikulude ohjamise või varude optimeerimisega – igal pool on finantsandmetest otsuste tegemisel palju abi.

Finantsanalüüs kui otsustustugi investoritele ja juhtidele

Finantsanalüüs kui otsustustugi investoritele ja juhtidele

Finantsanalüüs pole tähtis ainult ettevõtte siseringile; see on ka investorite ja laenuandjate põhivahend otsustamisel, kas ettevõttesse oma vahendeid paigutada. Kui ettevõte otsib uusi investeeringuid või laenu, siis esimesena vaadatakse just tema finantsnäitajaid. Investorid (olgu need erainvestorid, riskikapitalifondid või börsil aktsionärid) analüüsivad hoolikalt majandusaasta aruandeid ja finantssuhtarve, et hinnata ettevõtte atraktiivsust. Neid huvitab muuhulgas kasumlikkus (kas ettevõte suudab teenida korralikku kasumit ja kasvatada seda), kasvupotentsiaal (millised on trendid müügis ja turuosas), riskitase (näiteks milline on võlakoormus, intresside kattekordaja, rahavoo stabiilsus) ja juhtimise efektiivsus (kuidas on varad tootlust andnud). Finantsanalüüs võimaldab investoril arvudes näha, kui tugev on ettevõtte finantstervis – see on justkui objektiivne raport, mis vähendab juhuslike emotsioonide mõju investeerimisotsusele. Näiteks võib investor võrrelda mitme sarnase ettevõtte finantssuhtarve (nt P/E suhe, ROE, EBITDA marginaal) ning otsustada raha paigutada sinna, kus näitajad lubavad paremat tootlust või väiksemat riski.

Ka pankurid ja muud kreeditorid tuginevad finantsanalüüsile. Pangale, kes kaalub ettevõttele laenu andmist, on ülioluline teada, kas laen saaks tulevikus korralikult tagasi makstud. Seetõttu analüüsivad laenuandjad bilanssi ja rahavoogusid: kui suur on ettevõtte võlakordaja (kas juba on palju kohustusi võrreldes omakapitaliga), kas tegevus genereerib piisavalt raha intressimaksete ja laenutagastuste katteks (vaadates näiteks intresside kattekordajat või operatiivset rahavoogu). Samuti hinnatakse likviidsust – kui kiiresti saab ettevõte oma lühiajalisi kohustusi tasuda käibevarade arvelt. Tugev finantsanalüüs ja heade näitajatega aruanded annavad laenuandjale kindlust, et ettevõte on usaldusväärne võlgnik. Kui analüüs viitab probleemidele (näiteks pidev kahjum, kõrge võlakoorem, vähene rahavoog), võib pank laenu kas üldse mitte anda või nõuda kõrgemat intressi ja lisatagatisi.

Ettevõtte sisemistele otsustajatele – juhatusele, tegevjuhile, omanikele – on finantsanalüüs samamoodi otsustustööriist. Tippjuhid seavad tihti ettevõttele mõõdetavad eesmärgid, mis on väljendatud finantskeeles: näiteks käibe kasv protsentides, kasumi kahekordistamine mõne aastaga, teatud tasemeni kulude vähendamine, investeeringute tootlikkuse eesmärgid jms. Regulaarne finantsanalüüs näitab, kas ollakse nende eesmärkide suunas teel. Kui ei, saab juhtkond õigeaegselt kurssi korrigeerida. Näiteks kui aasta esimesel poolel on müügitulu kasvanud vaid 2%, aga eesmärk oli 5%, tuleb müügistrateegiat üle vaadata või turundusse lisainvesteeringuid teha. Samuti tuvastab finantsanalüüs varakult ohumärke, mida juhid peavad arvestama – olgu selleks halvenev rahavoog (mis võib tähendada vajadust kulusid kärpida või finantspuhvrit suurendada) või vähenenud varade tootlus (mis sunnib efektiivsust tõstma). Juhtide jaoks on finantsanalüüs justkui otsustusfilter: see aitab erinevaid ideid ja projekte hinnata läbi “kas see on meile majanduslikult kasulik?” prisma. Emotsioonid või paljas intuitsioon võivad vahel petlikud olla, kuid numbrid näitavad karmilt kätte, mis töötab ja mis mitte. Seega toetab finantsanalüüs juhte paremate, põhjendatumate otsuste tegemisel, mis omakorda suurendab ettevõtte pikaajalist edu.

Peamised finantsaruanded ja -näitajad

Kui finantsanalüüsist rääkida, tuleb korraks peatuda põhidokumentidel ja mõõdikutel, millele see tugineb. Iga ettevõtte finantsinformatsiooni tuumaks on tema aruanded. Peamised finantsaruanded – kasumiaruanne, bilanss ja rahavoogude aruanne – annavad vastuse igaüks eri küsimusele ning koos moodustavad tervikpildi ettevõtte finantsseisundist. Nendest aruannetest omakorda tuletatakse hulk finantsnäitajaid ja suhtarve, mis aitavad infot paremini tõlgendada. Alljärgnevalt lühike ülevaade:

  • Kasumiaruanne – (ehk tulude-kulude aruanne) näitab teatud perioodi (näiteks aasta või kvartali) jooksul teenitud tulusid, kantud kulusid ning nende vahe summana kasumit või kahjumit. Kasumiaruandest saab lugeda, kui kasumlikult ettevõte tegutses: see eristab samm-sammult, kuidas müügitulust jõutakse puhaskasumini. Näiteks võib kasumiaruandes näha ettevõtte müügitulu, müüdud kaupade või tootmise kulu (COGS), brutokasumi, tegevuskulud (turundus, haldus jne), ärikasumi, intressikulud ning lõpuks puhaskasumi. Kasumiaruanne vastab küsimusele “kas ja kui palju me teenisime?”, aidates hinnata ettevõtte tulusust. Samas ei näita see rahavooge – võimalik, et kasum on paberil olemas, kuid raha laekumine veel ees (seda aspekti katab rahavoogude aruanne). Finantsanalüüsis vaadeldakse kasumiaruande andmeid näiteks kasumimarginaalide arvutamisel (mitu protsenti müügitulust jäi brutokasumiks, ärikasumiks, puhaskasumiks), kulustruktuuri analüüsimisel (kui suur osa kuludest on püsikulud vs muutuvkulud) jne. Kasumiaruande põhjal saadud järeldused näitavad, kui efektiivne on ettevõtte põhitöö: kui hästi suudetakse müügist tulu teenida ja kulusid kontrollida.

  • Bilanss – kajastab ettevõtte finantsseisundit kindlal ajahetkel (sageli majandusaasta lõpu seisuga). Bilanss koosneb kahest poolest: aktiva (varad) ja passiva (kohustused ja omakapital). Bilanss vastab küsimusele “mida ettevõte omab ja kuidas need omandused on finantseeritud?”. Aktiva poolel on kirjas kõik ettevõtte varad – näiteks raha pangakontodel, nõuded klientidelt, laovaru, tootmisseadmed, hooned – järjestatuna enamasti likviidsuse järjekorras (kõige likviidsem ehk kiiremini rahaks muudetav vara eespool). Passiva poolel on näha, kui palju on ettevõttel kohustusi (lühiajalisi võlgnevusi tarnijatele, laene pankadelt jne) ning kui suur on omakapital (omanike investeeringud ja jaotamata kasum). Finantsanalüüsis uuritakse bilanssi näiteks maksevõime aspektist: võrreldakse käibevara ja lühiajaliste kohustuste mahtu (siit tuleb jooksev suhe, mis on oluline likviidsusmõõdik – väärtus üle 1 näitab, et käibevara katab lühikohustused, väärtus alla 1 vihjab võimalikele likviidsusprobleemidele). Samuti vaadeldakse finantsstruktuuri: arvutatakse võlgade ja omakapitali suhe (tuntud ka kui võlakordaja või finantsvõimendus). See näitab, kas ettevõte tugineb rohkem laenurahale või oma kapitalile – väga kõrge võlakordaja tähendab suuremat finantsriski, kuna võlad tuleb tagasi maksta sõltumata kasumist. Bilansist loeb finantsanalüütik välja ka vara struktuuri (kui suur osa varadest on pikaajaline põhivara vs kiiresti ringlev käibevara) ja kapitali struktuuri (võõrkapitali ja omakapitali proportsioonid). Need näitajad annavad aimu ettevõtte stabiilsusest ja võimalikest riskidest: näiteks väga madal omakapital võib viidata vähesele vastupanuvõimele kahjumite korral. Bilanss on finantsanalüütikule kui ettevõtte hetkefoto rahalisest seisust.

  • Rahavoogude aruanne – kolmas põhivorm, mis tihti saab vähem tähelepanu, kuid on äärmiselt oluline. Rahavoogude aruanne näitab, kuidas raha ettevõttesse sisse tuli ja sealt välja läks vaadeldaval perioodil, jagades rahavood kolmeks: äritegevuse rahavood, investeerimistegevuse rahavood ja finantseerimistegevuse rahavood. See aruanne vastab küsimusele “kas ettevõttel on piisavalt raha ja kust see tuleb?”. Võib juhtuda, et ettevõte on kasumiaruandes kasumis, kuid kassas raha ikkagi napib – rahavoogude aruanne paljastab sellised olukorrad. Finantsanalüüsis jälgitakse näiteks operatiivset rahavoogu (põhitegevuse rahavood): positiivne ja piisav ärirahavoog tähendab, et ettevõtte igapäevane äri genereerib raha, mida saab kasutada investeeringuteks, laenude teenindamiseks või dividendide maksmiseks. Kui põhitegevus tekitab järjekindlalt negatiivset rahavoogu, on hoiatusmärk – võib-olla müüakse küll palju, aga kliendid ei maksa õigel ajal või on varud liiga suured, või on ettevõtte ärimudel ise rahavoo mõttes problemaatiline. Samuti vaadeldakse investeerimisrahavoogu (milliseid põhivaraobjekte osteti-müüdi, palju raha läks laienemisse) ning finantseerimisrahavoogu (kas võeti uusi laene, maksti tagasi vanu, emiteeriti aktsiaid või maksti dividende). Finantsanalüüsi seisukohalt on rahavoogude aruanne likviidsuse ja jätkusuutlikkuse indikaator: see toob esile, kas kasv on “terve” (st toob ka raha sisse) ning kas ettevõte elab oma võimaluste piires või kulutab raha kiiremini kui seda peale tuleb.

  • Olulisemad finantsnäitajad (suhtarvud): finantsaruannete numbriread muudetakse tihti suhtarvudeks, et neid oleks hõlpsam interpreteerida ja võrrelda. Mõned levinumad näitajad ja nende tähendus:

    • Kasumimarginaalid: näiteks puhaskasumi marginaal (%), mis näitab, mitu eurot puhaskasumit teenib ettevõte iga 100 euro müügitulu kohta. Kõrge marginaal viitab heale kulude kontrollile ja/või tugevatele hindadele, madal marginaal võib tähendada kas madalat hinnastust või suurt kulubaasi.

    • Likviidsusnäitajad: jooksev suhe (current ratio) arvutatakse käibevara jagamisel lühiajaliste kohustustega. Tulem üle 1 tähendab, et lühiajalisi kohustusi katab piisav hulk lühiajalist vara; tulemus alla 1 võib ennustada makseraskusi, kui kohustuste tasumise tähtajad kätte jõuavad. Kiire suhe (quick ratio) on sarnane, kuid jätab varud arvestusest välja – see on veel konservatiivsem mõõdik ettevõtte võimest kiirelt kohustusi katta.

    • Püsimajäämise ja võlakordajad: võla ja omakapitali suhe (debt-to-equity) näitab, kui palju võlga on iga omakapitali euro kohta. Näiteks suhe 2 tähendab, et laene ja võlgasid on kaks korda rohkem kui omanike kapitali – see viitab suurele finantsvõimendusele. Samuti jälgitakse intresside kattekordajat (earnings before interest and taxes jagatud intressikuluga), mis näitab, mitu korda katab ettevõtte ärikasum intressimakseid – madal kattekordaja võib viidata ohtlikult suurele laenukoormusele.

    • Tulususe näitajad: omakapitali tootlus (ROE, Return on Equity) väljendab, kui efektiivselt suudab ettevõte omanike investeeritud kapitali kasvatada. Näiteks 15% ROE tähendab, et iga omanike euro kohta teeniti 0,15 eurot puhaskasumit. Varade tootlus (ROA, Return on Assets) näitab puhaskasumit suhtena kogu varade hulgale – kui hästi kõik ettevõtte varad kokku kasumit teenivad. Investeeringu tasuvus (ROI, Return on Investment) arvutatakse sageli konkreetsete projektide või kampaaniate puhul, et hinnata, mitu protsenti kasumit investeeritud summalt tagasi teeniti.

    • Efektiivsuse ja käibekordajad: siia kuuluvad näiteks varude käibekiirus – näitab, mitu korda aastas müüakse laovaru “läbi”. Suur varude käibekiirus tähendab, et laoseis uueneb tihti (hea, kui see on tingitud nõudlusest; halb, kui laos hoitakse liiga vähe kaupa ja müügivõimalused jäävad kasutamata). Nõuete käibekiirus (või keskmine laekumisperiood päevades) näitab, kui kiiresti kliendid arveid tasuvad. Põhivara käibekordaja väljendab müügitulu suhet põhivarasse, andes aimu, kui palju müüki suudetakse olemasoleva tootmisbaasiga genereerida.

    Need ja paljud teised finantsnäitajad teevad aruannetes oleva info juhtide ja analüütikute jaoks mõtestatuks. Üksiku näitaja põhjal veel lõplikke järeldusi ei tehta – olulisem on näitajate koosmõju ja trendid. Näiteks võib ettevõttel olla kõrge kasumimarginaal, kuid kui likviidsusnäitajad on kehvad, võib rahapuudus hakata kasvule piire seadma. Või kui müük kasvab kiiresti (hea!), aga varude tase tõuseb veel kiiremini (mitte nii hea, sest raha koguneb lattu), siis tuleb leida tasakaal. Finantssuhtarvud annavad võimaluse võrrelda ettevõtte olukorda nii varasemate perioodidega (kas asjad lähevad paremaks või halvemaks) kui ka konkurentide ja sektori keskmistega. Nii saab näha, kas ollakse turul liidri positsioonis või hoopis maha jäämas, ning vastavalt tegutseda. Konkurentsianalüüs: ettevõtte edu eeldus.

Riskianalüüs ja finantsprognoosid

Finantsanalüüs ei tähenda ainult ajaloo vaatamist – sama oluline on pilk tulevikku. Iga juhtimisotsus tehakse tuleviku suhtes, seega peab finantsanalüüs hõlmama ka riskide hindamist ja prognooside koostamist. Riskianalüüs finantside vaatenurgast tähendab võimalike ebasoodsate stsenaariumide läbiarvutamist: mis juhtub ettevõtte rahavoogude ja kasumiga, kui müügikäive langeb näiteks 10%? Kui tooraine hind tõuseb 20%? Kui intressimäärad kerkivad paari protsendipunkti võrra? Niisuguste “mis siis kui” küsimuste abil saab juhtkond mõista, kui tundlik on ettevõtte majanduslik seis erinevate šokkide suhtes. Sageli tehakse stsenaariumianalüüse, kus pannakse kokku mitu võimalikku tulevikupildi varianti – optimistlik, pessimistlik ja realistlik – ning vaadatakse, kuidas igaühes neist finantsnäitajad välja näevad. Näiteks pessimistlikus stsenaariumis eeldatakse müügi langust ja kulude kasvu ning kontrollitakse, kas ettevõte jääks siiski kasumlikuks ja maksejõuliseks. Tundlikkusanalüüs seevastu võtab ühe teguri korraga ja mõõdab selle mõju – näiteks “iga 1% müügitulu vähenemine tähendab X eurot vähem kasumit”. Need riskianalüüsi meetodid annavad juhile väärtuslikku infot: kui selgub, et ettevõtte kasum kukuks juba väikese müügitagasilöögi korral drastiliselt, teadvustatakse see riskina ja püütakse leida võimalusi (nt kulude struktuuri paindlikumaks muutmine või uute turgude leidmine) selle leevendamiseks. Riskianalüüs on nagu ettenägelikkuse harjutus – parem mõelda läbi mustad stsenaariumid ette, kui ootamatult kriisis tegutseda.

Finantsprognoosid on teine tulevikku suunatud finantsanalüüsi osa. Ettevõtted koostavad nii lühema perspektiivi eelarveid (järgmiseks aastaks kvartaalsed prognoosid) kui ka pikema vaate prognoose (3–5 aasta plaanid, investeeringuprojektide tasuvusarvutused jne). Prognoosimine tugineb ajaloolistel andmetel, aga samuti turuanalüüsil ja strateegilistel eesmärkidel. Näiteks kui ettevõtte strateegias on seatud eesmärgiks siseneda uuele välisturule, kaasneb sellega müügiprognoos (kui kiiresti loodetakse seal müüki kasvatada) ning kuluprognoos (millised investeeringud ja kulud selleks vaja on). Finantsprognoos koondab need plaanid numbrilisse vormi: saadakse tulevaste perioodide oodatav müügitulu, kulud, kasumid ning rahavood. Selline ettevaatav analüüs aitab testida plaanide reaalsust: kui prognoos näitab, et kahe aasta pärast on rahavoog tugevalt negatiivne (palju investeeringuid, aga müük pole veel hoogu sisse saanud), teab ettevõte aegsasti, et selleks perioodiks on vaja kas rahalist reservi või lisarahastust. Või kui finantsprognoos ütleb, et seatud kasumieesmärk eeldaks ebarealistlikult kõrget müügikasvu, saab strateegiat korrigeerida juba planeerimisfaasis. Prognooside võrdlemine tegelikkusega on samuti finantsanalüüsi osa: juhtkond jälgib, kas tegelikud tulemused lähevad prognoosiga kokku, ja kui mitte, siis analüüsib kõrvalekallete põhjusi. See pidev tagasisideahel täiustab nii tulevasi prognoose kui ka igapäevast otsustamist. Lühidalt öeldes aitavad riskianalüüs ja prognoosimine ettevõttel ebakindlas ärikeskkonnas paremini navigeerida – nende abil ollakse ootamatusteks ette valmistunud ning suudetakse kiiremini kohaneda. Kuidas teha tõhusat turuanalüüsi ja miks see on oluline?

Finantsanalüüs strateegias, tootearenduses ja varude juhtimises

Finantsanalüüs ei toimu eraldiseisvalt, vaid on tihedalt seotud teiste juhtimisvaldkondadega. Järgnevalt toome välja mõned olulisemad seosed:

  • Strateegiline juhtimine: ettevõtte suured eesmärgid ja arenguplaanid peavad olema kooskõlas finantsrealiteediga. Strateegilises juhtimises kasutatakse finantsanalüüsi, et seada mõõdetavaid sihte (nt soovitud turuosa kasv peab minema käsikäes teatud müügikäibe kasvunumbritega; uus strateegia peab tooma kaasa näiteks 5% kõrgema puhaskasumi marginaali). Samuti jälgitakse strateegia elluviimist finantsmõõdikute abil – kui strateegia näeb ette panustamist kvaliteedi parandamisse, siis finantsanalüüs näitab, kas see toob kaasa klientide kasvanud valmisoleku maksta kõrgemat hinda ja seega toob kaasa kõrgemad marginaalid. Strateegilised otsused (olgu ekspansioon või hoopis kärped) käivad käsikäes põhjalike tasuvus- ja riskianalüüsidega, mis finantsosakond ette valmistab. Nii toimib finantsanalüüs sisuliselt strateegia kompassina, hoides suuri plaane realistlikuna ja jälgides, et ettevõtte ressursid jagunevad eesmärkide saavutamiseks optimaalselt.

  • Tootearendus ja innovatsioon: uute toodete väljatöötamisel on loomingulisus ja tehniline pädevus küll tähtsad, kuid lõpliku heakskiidu projektile annab tihti finantsanalüüs. Enne kui roheline tuli antakse, koostatakse tavaliselt äriplaan (äriplaani näidis) või tasuvusanalüüs uue toote kohta: hinnatakse arenduskulusid, turundus- ja tootmiskulusid ning prognoositakse müügimahtu ja müügitulu. Finantsanalüüs arvutab välja, kas projekt on tasuv – näiteks milline on oodatav investeeringu tasuvusmäär (ROI) või kui pika ajaga teenib projekt end tagasi (tasuvusaeg). Kui selgub, et uus toode nõuab suuri investeeringuid, aga potentsiaalne turg on väike ja tulud jäävad piiratuteks, võib juhtkond otsustada arendusest loobuda või seda muuta. Teisalt võib finantsanalüüs tuua välja peidetud võimaluse: ehkki arendus on kulukas, võib tootel olla nii kõrge marginaal või strateegiline efekt (nt avab uue turu), et tasub risk ära. Innovatsiooniportfelli haldamisel võrreldaksegi erinevate projektide finantsnäitajaid – NPV (neto nüüdisväärtus), IRR (sisetootluse määr) jms – ning valitakse need, mis vastavad ettevõtte eesmärkidele. Ka arendusprotsessi käigus jätkub finantside roll: jälgitakse, kas projekt püsib eelarves ja kas vahe-eesmärgid saavutatakse planeeritud kuludega. Seega on finantsanalüüs justkui filter ja mõõdupuu tootearendusele, aidates suunata ressursse parimate ideede taha ning tagades, et innovatsioon kannab ka rahaliselt vilja.

  • Varude juhtimine: varude haldamine on eelkõige operatiivne ülesanne, kuid sellel on tugev finantsmõju, mistõttu finantsanalüüs ja varude juhtimine käivad käsikäes. Varud seovad ettevõtte käibekapitali – iga laos seisav euro on kasutamata võimalus mujal väärtust luua. Seega jälgitakse finantsanalüüsis pidevalt varude kvaliteeti ja mahtu finantsnäitajate kaudu. Varude käibevälde (ehk mitu päeva keskmiselt kaup laos seisab) on näiteks näitaja, mida nii logistikajuht kui ka finantsjuht vaatavad. Kui varude käibevälde pikeneb pidevalt, tähendab see, et laos seisab üha rohkem müümata kraami – finantsjuht võib sellele osutada kui probleemile, mis halvendab rahavoogude olukorda ja suurendab ladustamiskulusid. Koostöös otsitakse seejärel lahendusi: kas peaks tellimuste sagedust vähendama, sortimenti optimeerima või müügikampaaniatega liigset laovaru vähendama. Vastupidi, kui varude tase on väga madal ja laoseisust tingitud puudujäägid hakkavad segama müüki (klient tahab osta, aga kaup on otsas), on samuti finantsanalüüs see, mis näitab, et müügikäive jääb võimalikust madalamaks ning rahavoog kannatab – see õigustab investeeringut suuremasse laoseisu. Hea käibekapitali juhtimine ongi finantsanalüüsi abil tehtud tasakaaluharjutus: leida optimaalne varude, nõuete ja võlgnevuste tase, mis hoiab äri sujuvana, kuid ei raiska raha. Varude juhtimise otsuseid (näiteks kui palju osta sisse ja millal) toetatakse tihti finantsmudelitega, mis arvestavad nii hankekulude, hoiustamiskulude kui ka rahalise kapitali kulu – kõik need on finantsanalüüsi elemendid, mis aitavad logistikategevust strateegiliselt planeerida ja parandada.

Kokkuvõte

Finantsanalüüs on tänapäeva ettevõtluses hädavajalik tööriist, mis seob omavahel numbrid ja äritegevuse. Hea finantsanalüüs on rohkem kui lihtsalt raamatupidamisaruannete kokkulugemine – see on ettevõtte keele tõlkimine rahakeelde, et iga juht ja spetsialist mõistaks, mida numbrid räägivad ja milliseid tegusid need nõuavad. Finantsanalüüs aitab avastada probleemseid kohti enne, kui need kasvavad kriisiks, ja märgata võimalusi, mida muidu ei pruugi näha (näiteks mõni eriti kasumlik kliendisegment või ebaefektiivne kulurida). Tuginedes faktidele ja suhetele, suurendab finantsanalüüs otsuste läbimõeldust ning vähendab oletuste osakaalu. Professionaalne finantsjuhtimine tähendabki muuhulgas regulaarset finantsanalüüsi tegemist ning selle tulemuste viimist igapäevaste otsusteni – olgu selleks eelarve kohandamine, investeeringu käivitamine või riskidele paremini reageerimine. Tugev finantsanalüüs peegeldub ettevõtte tulemuste paranemises: kasvanud kasumlikkuses, paremas rahavoo juhtimises, kõrgemas efektiivsuses ja kindlamas kasvus. Iga ettevõte, olenemata suurusest või tegevusalast, saab finantsanalüüsi abil paremini mõista oma äri “sisetervist” ja seeläbi teha tarku otsuseid, mis viivad jätkusuutliku eduni.

Loe veel

Jagamist