Mis on digiturundus ja kus ning milleks seda teha? Võimalused ja tulevik

by | jaan. 20, 2022 | Internetiturundus, SEO, Sotsiaalmeedia turundus, Turundusnipid

Seoses üleilmse digivaldkonna võidukäiguga võib kohata aina enam sõna digiturundus. Tänapäeval võiks öelda, et digiturundus on juba lihtsalt turundus, sest turundust tuleb teha seal, kus asuvad potentsiaalsed kliendid või kust klientide meeled saavad efektiivselt turundussõnumi kätte. Tänapäeval on sisuliselt kõik inimesed internetis, kui mitte arvestada vanemat elanikkonda, kellest mõned küll kasutavad internetti, ent sugugi mitte kõik neist.

Mida kujutab endast digiturundus? Digiturundus hõlmab endas erinevaid strateegiaid ja praktikaid, kuidas enda toodet või teenust online-platvormidel paremini inimesteni viia.  Võimalusi on väga palju erinevaid, näiteks tehakse enda lehekülg otsingumootorites hästi kättesaadavaks, kasutatakse läbimõeldud postituste strateegiat sotsiaalmeedias, pannakse uudisteportaalides üles reklaame ja palju muud.

1. Otsingumootoriturundus: SEM, SEO ja Google Ads

Inimesed googeldavad palju ja seetõttu on kasulik, kui sinu toodet või teenust reklaamiv lehekülg või leheküljed tuleksid esmajärjekorras esile. Üks mõiste, mida võib kohata, on SEM (search engine marketing) ehk otsingumootoriturundus. See tähendab turundust läbi otsingumootorite ja seda kasutatakse äriliste eesmärkide täitmiseks. SEM-i alla kuulub üks tuntud praktika nimega SEO, lühend search engine optimization’ist see tähendab otsingumootoritele optimeerimist. Laialdaselt kasutatud veebisaitide platvorm WordPress pakub pluginaid, nagu näiteks Yoast SEO, Rank Math ja teised, et kohandada veebisait ning selle sisu otsingumootoritele. Pluginad aitavad jälgida, et veebilehe sisus kindlasti kasutataks sõnu ja väljendeid, mis aitavad lehe otsingumootorites paremini nähtavaks teha. Samuti pakuvad pluginad võimalust lisada konkreetne ja sobiv meta-kirjeldus, mis on otsingutulemustes kajastuv veebilehte või selle mõnda konkreetset sisu lühidalt tutvustav tekst.

Reklaamiteenus Google Ads on samuti seotud otsingumootoriturundusega. Google Ads reklaam toimib põhimõttel, et kui keegi otsib mõne toote või teenuse kohta infot, võidakse talle Google otsingutulemustes kuvada esmajoones mõne  vastava ettevõtte reklaam enne tavalisi otsingutulemusi. Google Ads võimaldab ettevõtetel fokusseerida end inimestele, kes spetsiifiliselt otsivad midagi, mida antud ettevõte saab pakkuda. Oluline on oskus valida sobivad ja asjakohased märksõnad, mille googeldamise korral peaks vastavat toodet, teenust või lahendust pakkuv veebilehekülg esmajoones ette tulema. 

SEO

2. Bännerid digiturunduses ja Google Analytics

Bännerite kujul klikitavaid reklaame võib kohata näiteks uudisteportaalides, blogides, Facebook’is, Instagrami story’des ja veel mujalgi. On olemas hulk termineid, mis on seotud reklaamikampaaniate edukuse mõõtmisega ja kampaaniate hinnastamisega, näiteks:

  • PPC (Pay Per Click) – ettevõte maksab reklaami avaldajale kliki eest.
  • CTR (Click-Through Rate) – Klikkimise määr ehk mingil lingil klikkinud kasutajate koguarv. Võimaldab näha, mitu inimest lingile või bännerile klikkis mingi konkreetse ajaperioodi jooksul.

    Hinnastamise võimalused on järgmised:
  1. CPM (Cost Per Mille) – 1000 näitamiskorra maksumus; maksad mingi summa raha 1000 näitamiskorra eest. Probleemiks on aga asjaolu, et tuleb maksta reklaami näitamise eest isegi siis, kui külastaja ei kliki reklaamile. 
  2. CPC (Cost Per Click) – kliki hind; maksad iga kord mingi väikse summa, kui keegi klikib sinu reklaamile. 
  3. CPA (Cost Per Action) – tulemuspõhine tasustamine; maksad siis, kui klient või potentsiaalne klient sooritab internetis mingi konkreetse tegevuse. CPA jaguneb omakorda CPL-iks ja CPS-iks:
  • CPL (Cost Per Lead) – makstakse kvaliteetse päringu eest, mis toob turundus- või müügimeeskonnale potentsiaalse kliendi, kellele siiski on vaja veel toode/teenus maha müüa.
  • CPS (Cost Per Sale) – maksad juhul, kui klient reklaamile klikkimise järgselt soetab toote või teenuse.

Reklaami hinnastamine

Üks laialdaselt kasutatav analüüsivahend on Google Analytics, mis võimaldab jälgida oma veebilehe külastatavust – kes lehte külastavad, kui kaua nad seal viibivad ja palju muud. Lisaks veebilehtedele saab Google Analytics’it kohandada ka mobiiliäpi jaoks. Analüüsitööriistad aitavad jälgida, kuidas mingi sisu meedias täidab firma ärilisi eesmärke ja samuti annavad need tööriistad vahetult ning kiiresti tagasisidet. Sellisel juhul saab vajadusl koheselt ette võtta samme strateegia muutmiseks.

Google Analytics

3. Mis peitub efektiivse sotsiaalmeediaturunduse taga?

Ettevõtted teevad oma toodetele ja teenustele aktiivselt reklaami sellistel sotsiaalmeedia platvormidel nagu Facebook, Instagram, YouTube ja teised. Olulised on ajastatud postitused, keeleliselt korrektne ja müüv sisu ning atraktiivne disain. Sotsiaalmeedia sisu planeerimiseks on mitmeid rakendusi, näiteks Hootsuite ja Evernote. Laialdaselt kasutatakse mõjuisikuid ehk influencer’eid, et jõuda paremini mõne kindla sotsiaalse grupi esindajateni. Kuigi sotsiaalmeediaturunduse strateegia võib tunduda kui midagi abstraktset, on enne sotsiaalmeedias tegutsema hakkamist vaja korralik kava paika panna ja olulised küsimused läbi mõelda:

  • Millistel platvormidel liigub sinu toote või teenuse sihtgrupp ehk mis kanalid postitamiseks valida?
  • Milliseid ärilisi eesmärke sotsiaalmeedias turundamine peab täitma?
  • Millised vahendid sisu haldamiseks valida ja kellega konsulteerida?
  • Mida ja kui tihti postitada?

Instagram

4. Põhjus, miks kasutada meiliturundust

Meiliturundus on üks vanimaid digiturunduse liike ja toimib väga efektiivselt praegugi. Tegu on otseturundusega, mis võimaldab personaliseeritud lähenemist. Meiliturundus on isegi tulemuslikum kui sotsiaalmeediaturundus, sest kogu sotsiaalmeedias postitatava sisu maht suureneb järjepidevalt. Selle asjaolu tõttu potentsiaalne klient ei pruugigi jõuda reklaamitud toote või teenuseni, sest kogu info seas on raske orienteeruda ja seega on loomulik, et kõige pakutavani ei jõutagi. Meiliaadressite kogumine on aga kaval viis oma kliendibaasi suurendamiseks ja turunduse teostamiseks. Üks meil mitme inimese postkastis saab ühtekokku palju rohkem tähelepanu kui näiteks samasisuline postitus Facebookis. Meili puhul peab inimene midagi tegema – isegi kui ta kõigest klikib meili ees oleval linnukesel, et antud meil kustutada. Sellise tegevuse puhul suunatakse etteantud sisule ikkagi suuremat tähelepanu võrreldes sellega, kui silmatakse vilksamini mõnda postitust sotsiaalmeediakanali uudisvoos. 

5. Mis on kaasuturndus ehk affiliate marketing?

Kaasturundus on turundusvorm, kus teised isikud või ettevõtted reklaamivad sinu tooteid või teenuseid, et teenida mingit protsenti ehk komisjonitasu iga uue kliendi eest, kelle nad sulle toovad. Digiturunduse mõttes tehakse seda erinevates kanalites: Instagramis, Facebook’is, YouTube’is, blogides ja mujal. Vastava reklaamiga kaasas käiva lingi või bänneri taga on koodijupp, mis aitab tuvastada, millise kaasturundaja postitatud reklaamile klikiti ja kas klient klikkimise järgselt mõne tegevuse, näiteks toote ostmise, sooritas. Kaasturundusega seotud lingi tunneb ära URL-is sisalduva “ref” märgistuse järgi. Kaasturundus on mõne inimese jaoks lisaraha teenimise võimalus, mis sümpatiseerib võimalusega ise valida tooted või teenused, mida reklaamida. See annab võimaluse levitada infot südamelähedaste toodete või teenuste kohta, võimaldades ühtlasi teenida ka raha.

6. Digiturunduse tulevik: virtuaal- ja liitreaalsus ning Metaverse

Digiturundust hakkab tulevikus mõjutama virtuaalreaalsus, mis on päevakajalisem teema kui kunagi varem. Eristatakse kahte terminit: virtual reality ehk VR (virtuaalreaalsus) ja augmented reality ehk AR (liitreaalsus). Metaversum (eesti keeles võiks öelda metamaailm) on kuum sõna alates sellest, kui Facebook teatas, et plaanib virtuaalreaalsusesse rohkem investeerida. Ka kannab Facebooki emafirma juba mõnda aega nime Meta. Metaversum on internetiga seotud kontseptsioon, mille puhul tavaline arvuti toetab püsivaid 3D virtuaalseid keskkondi, kus inimesed saavad sooritada erinevaid tegevusi näiteks soetada asju ja pidada kohtumisi. Selline keskkond loob digiturundusele täiesti uued väljavaated, kus inimesed saavad virtuaalreaalsuses tooteid ja teenuseid proovida enne, kui nendega päriselus kokku puutuvad. Teise võimalusena saab liitreaalsuse puhul kujutada ette näiteks olukorda, kus inimene kasutab spetsiaalseid prille, mis lisaks pärismaailmas nähtavale kuvab talle silmade ette ka muud infot. See on ideekoht – tegu oleks väga uudse lahendusega reklaamide kuvamiseks. Kuigi kogu virtuaal- ja liitreaalsuse temaatika võib kõlada veel üpriski utoopiliselt, siis tehnoloogia kiiret arengut arvestades saab see tulevikus ilmselt sama tavapäraseks kui autoga sõitmine. Võib eeldada, et VR-prillid muutuvad tulevikus aina kergemaks ja mugavamaks ning seetõttu liigub nende kasutamine massidesse.

Virtuaalreaalsus

<a href="https://veebihai.ee/author/admin/" target="_self">Indrek Eenmaa</a>

Indrek Eenmaa

Asutaja

Veebihai asutaja, autor. ❤️ WordPress. Vastutan Veebihai kvaliteedi eest. Minuga võib otse ühendust võtta indrek ät veebihai punkt ee
Jagamist

Viimati tehtud suurprojekt

tehtud e-pood nurme

Kodulehed vaata kõiki

tehtud e-pood nurme